De inwoners… - Reisverslag uit Stoúpa, Griekenland van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu De inwoners… - Reisverslag uit Stoúpa, Griekenland van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

De inwoners…

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

20 Mei 2014 | Griekenland, Stoúpa

Laat ons het er eens over hebben; ja over de Grieken natuurlijk. We zijn nu al een tijdje in dit land en het valt ons op; Ze zijn druk en soms nogal luidruchtig. Zet een aantal mannen neer in het cafe en je zultt weten dat ze er zijn. Telefoneren doe je ook zodanig dat je eigenlijk geen verbinding behoeft te hebben om de gesprekspartner aan de andere zijde te bereiken. Soms zet je het apparaat op de intercom zodat ook de rest van de tafel aan het gesprek kan deelnemen. Maar ook: Ze zijn vriendelijk, belangstellend en behulpzaam. Kom je met ze in contact dan is het al snel; waar kom je vandaan en waar ga je naar toe. En; vergeet niet daar of daar naar toe te gaan. Die informatie is dan veelal gekleurd door het gebied van oorspronkelijke afkomst van de persoon in kwestie maar zeker welgemeend. Ook behulpzaam. Zo ben je op zoek naar je bushalte en wordt je door iemand aan de overkant bij de bushalte gewenkt want: je staat aan de verkeerde kant van de weg. Of je zit in de bus en iemand ziet dat je enigszins onrustig kijkt of je nog niet bij de halte bent waar je er uit moet. De persoon in kwestie probeert je dan duidelijk te maken waar je er uit moet maar als dat niet voldoende over lijkt te komen wordt al snel de chauffeur aangesproken en er wordt geregeld dat die een seintje geeft bij de betreffende halte. De Grieken zijn ook dol op cash. Betaal automaten, zo die aanwezig zijn, worden verdekt opgesteld. Zelfs in de grote supermarkten die dan overigens wel pinautomaten hebben, is het systeem dusdanig omslachtig dat je het welhaast uit je hoofd laat met een kaart te betalen. (handmatig bedrag van de kassa invoeren en dan vervolgens ergens achter de kassa kruipen om je pincode in te voeren) Sommige campings zijn er heel duidelijk over. Een groot bord op de balie met : Cash only laat aan het gewenst betalingsmiddel geen twijfel. Zelfs nog her en der benzinestations waar je beter even kunt vragen of je met een kaart kunt betalen. Ook de rekeningetjes van campings worden met de hand uitgeschreven en er wordt heel weinig of eigenlijk niets in computers of dergelijke ingevoerd. Zou het spreekwoord wellicht van toepassing zijn: wat niet weet wat niet deert? Wellicht allemaal wel begrijpelijk want duidelijk is wel dat de economische crisis hier hard heeft toegeslagen en de regering om de zaak op orde te krijgen door middel van belastingen (o.a. BTW heffingen van 23 en 13%) het leven ingrijpend duurder heeft gemaakt. Dan moet je toch ook een beetje vindingrijk zijn nietwaar:-)