Gelijk een klimgeit….. - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu Gelijk een klimgeit….. - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

Gelijk een klimgeit…..

Door: hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

01 Juni 2014 | Griekenland, Delphi

Een aardige taxi mijnheer brengt ons van de camping voor 5 euri precies voor de entree/kassa van het heiligdom van Apollo en het orakel van Delphi. De plek is het middelpunt van de aarde. Hoe dit is bewezen? Wel, ooit heeft Zeus twee arenden vanaf de uiteinden van de wereld laten uitvliegen, en die arenden kruisten elkaar boven Delphi dus; was dat het middelpunt van de aarde. (zie de foto van de ei-vormige steen) Logisch toch? Goed we kopen ons een bejaarden ticket en vangen de reis aan. En een reis is het! Bouwde men Olympia op een vlak deel van de aarde zoniet in Delphi. Hier heeft men bedacht een en ander in sterk stijgende lijn te bouwen. De bochtige straat naar de Apollotempel stond in de bloeitijd vol met geschonken gebouwen met daarin kunstwerken en verder heel veel beelden. Hadden ze een vlak stuk nodig, b.v. voor de bouw van de tempel van Apollo nou dan werden er wat giga steentjes gestapeld en maakte men op die wijze een vlak stuk terrein. Ze zullen gedacht hebben; wil je dit heiligdom bezoeken zul je hijgend de berg op moeten! Nou dat doen we dan maar. Om de tien meter even rusten en zo komen we langs alle bezienswaardigheden tot we uiteindelijk het theater bereiken dat in de berg is uitgehouwen. Het is indrukwekkend om vanaf hier te zien hoe hoog we al zitten. Maar dan…. bordje, STADIUM, omhoog. Jeanne kijkt heel bedenkelijk en ziet het eigenlijk niet zo zitten om nog hoger te klimmen. Maar, we zijn er nu toch zeg ik en met stukken van 10 tot 15 meter tegelijk nemen we de steile paden en trappen en dan……zo,n 300 meter hoger dan ons startpunt; Oef, wat een Stadion; wat een bouwers!! Het is een van de best bewaarde stadions van het land. 200 meter lang en ook weer gedeeltelijk uit de rotsen gehouwen. Er was plaats voor 7000 toeschouwers. Hier werden de Pytische spelen gehouden. In eerste instantie een Stadum voor muziekfestivals waar later (in 582 VC) atletiekwedstrijden aan werden toegevoegd. We dalen af en constateren dat we juist op tijd zijn geweest aangezien nu hele hordes, aangevoerd met bussen, op de berg worden losgelaten. We doen het museum en ook hier worden weer indrukwekkende vondsten tentoon gesteld. Heel veel, soms nog vrij complete beelden, prachtige frontons met voorstellingen van goden en ook nog eens een prachtige collectie gouden sieraden. Voldaan en met een hoofd bomvol met beelden en indrukken, wandelen we richting nieuw Delfi. Hier natuurlijk zoals overal bij bezienswaardigheden ook weer veel restaurantjes en prullaria winkeltjes. We doen een drankje en een hapje en gaan voldaan retour richting camping.