Laatste bestemming…… - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu Laatste bestemming…… - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

Laatste bestemming……

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

06 Juni 2014 | Griekenland, Kastrákion

Inderdaad, onze laatste bestemming in Griekenland zijn de Meteora kloosters. Op de hoge zandstenen torens werden ze in de jaren 1350 tot plus minus 1550 gebouwd door wel zeer ijverige en geen hoogtevrees kennende monniken. In totaal waren er 23 maar in de 18e eeuw raakten de meesten in verval. Rond 1920 werden bij de overgebleven 6 klooster stenen trappen in de rotsen uitgehouwen. Hierdoor kwamen ze weer tot bloei en de meesten zijn grondig gerestaureerd en ook bewoond door monniken of nonnen. Vandaag treken we er dan ook op uit. Nou ja, eerlijk gezegd belt de receptionist van de camping een taxi die ons richting de kloosters zal brengen. Op mijn vraag welke de mooiste is antwoord hij het groot klooster van Moteoro. En welke is het gemakkelijkst te bereiken vragen wijvervolgens. Dat is die van Stefanos is het antwoord. Doe dan die maar zeggen we, want inmiddels wisten wij al wel dat er voor veel van de kloosters behoorlijk trap moet worden gelopen (tweehonderd treden is niks en ze lopen ook nog eens langs een afgrond) en op het eind meestal gevolgd door een eng bruggetje alvorens je het klooster bereikt. En aangezien Jeanne meestal het midden van een weg opzoekt als er sprake is van een wat steile afgrond is de keus snel gemaakt. Het betreffende klooster ligt het verst verwijderd van ons startpunt maar de chauffeur verteld honderd uit over de kloosters en stopt enkele malen op uitzichtpunten voor het nemen van een foto en om uitleg te geven wat we zien. We bereiken het betreffende klooster en spreken af dat, als we terug willen, we een belletje zullen doen. Jeanne hijst zich wederom in een rok en we staan perplex van de gebouwen, de kerk en de rijkdom aan iconen en fresco’s. Als we buitenkomen is het erg lekker met een zonnetje en een windje en we besluiten maar een eindje naar beneden te lopen. Het eindje wordt uiteindelijk de gehele afstand en na 7,6 kilometer en twee uur verder staan we weer terug op onze uitvalsbasis.

• 07 Juni 2014 - 08:35

Marjorie:

Nou Jeanne ik voel met je mee, ik krijg al hoogtevrees als ik naar de foto's kijk.
    Geweldig imposant, hoe ze dat voor elkaar krijgen zulke bouwwerken!

• 09 Juni 2014 - 10:01

Piet En Jeanne:

Ja, mooi en hoog zijn de Meteora kloosters gelegen. Het touwtje van langgeleden om goederen en mensen naar boven of beneden te ' helpen' hebben jullie ook gezien hoe dat werkte. Tot de laatste snik bleef het in gebruik.
    Schitterend weer hebben jullie nu zie ik in de computer.
    Geniet er van.
    Jeanne, een hele fijne verjaardag vandaag. Van Harte Gefeliciteerd, weer een jaar erbij.
    Groeten uit Brabant,
    Piet en Jeanne

• 09 Juni 2014 - 10:11

Nel:

Lieve Jeanne , van harte gefeliciteerd met je zoveelste verjaardag, (hoeveel gaan we niet zeggen, maar het telt al aardig mee!) Samen met Hans nog veel goede jaren en reisplezier gewenst, we denken aan je ,en drinken een glaasje "of twee" op je verjaardag! Liefs en dikke kus van ons !

• 09 Juni 2014 - 10:57

Tien, Wil, Finn , Mika:

hiep, hiep.......gefeliciteerd lieve ( schoon) mama /oma..

dikke kus