Bourges….. - Reisverslag uit Bourges, Frankrijk van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu Bourges….. - Reisverslag uit Bourges, Frankrijk van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

Bourges…..

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

12 Juni 2016 | Frankrijk, Bourges

Eens zijn we hier geweest maar van een stadsbezoekje kwam het vanwege overvloedige regenval niet. We gaan het opnieuw proberen. Als we er aankomen is het nog droog maar er hangen dreigende wolkenvelden. Na korte tijd begint het te onweren en is er sprake van stevige regenval. De andere morgen is het droog. We pakken de pluutjes en gaan richting de stad. Het blijkt er die avond feest te zijn. Het varken draait ’s morgens al aan het spit en er lopen mensen in Middeleeuwse uitdossing op straten en pleinen. We bewonderen de kathedraal; volgens info de breedste van Europa, en constateren dat de kerk echt breed is en wonderlijk licht. Vervolgens dwalen we wat rond door de straten en besluiten een lunchje te nuttigen. Op het voor onze neus gezette schoolbord staan de gerechten omschreven. Jeanne kiest iets wat er uitziet als iets van het kalf met een peterseliesausje. Voor alle zekerheid vraagt ze aan de mevrouw die de bestelling op komt nemen wat het is. Die wijst vervolgens op de zijkant van haar rug waaruit wij menen te concluderen dat het iets van de lende zal zijn. Binnen notime krijgen we ons bordje geserveerd. Op dat van Jeanne liggen allemaal stukjes vlees. Ze proeft, laat mij proeven maar we herkennen het niet. Ze vind het best aardig en peuzelt verder. Ergens in mijn achterhoofd knaagt er iets. Uit de spelonken van het verleden zeggen mijn smaakpapillen iets te herkennen. Ik eet mijn entrecootje maar als we halverwege de maaltijd zijn vraag ik opnieuw een hapje aan mij lief. Het gerecht is nu al wat afgekoeld en geeft wat meer zijn specifieke smaak vrij. Ik proef en proef en dan zegt er iets mij; het is lever. Ik deel mijn idee maar nee, dat kan niet want er stond geen foie op de kaart zeggen we. En dan, eureka! Voorzichtig zeg ik tegen mijn eega, ik weet dat je niet van lever houd en ik weet ook dat je gruwelt bij het idee van niertjes maar mijn lief, je hebt nu inmiddels een half bordje kalfsnier op. Ze verschiet enigszins maar zegt dan toch manhaftig: en toch smaakt het niet onaardig. Dat de tweede helft van haar bordje niet geheel is leeggegeten laat zich wellicht raden. Als we teruggaan naar ons onderkomen vallen er buien met slagregens. We vermoeden dat het grillen van het varken nog een hele klus zal worden.
Ps Rognon=Niertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Jeanne

Onze actieve reizen die we 12 jaar met veel plezier met de camper hebben gedaan zitten er op. Nu een volgende periode. Overwinteren!

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 295147

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2021 - 31 Maart 2022

Winterzon

24 September 2018 - 25 September 2018

Klus klaar, gaan dan maar....

28 September 2017 - 01 April 2018

Echt overwinteren?

29 April 2017 - 29 Juni 2017

UK, here we come!

21 September 2016 - 01 December 2016

Nazomeren

25 April 2016 - 30 Juni 2016

En nu uit de mottenballen!

12 September 2014 - 28 November 2014

Met kleine stapjes dan maar......

12 April 2014 - 05 Juli 2014

En nu naar Griekenland!

04 Januari 2014 - 27 Maart 2014

’t Is welletjes; we gaan!

31 Januari 2009 - 31 Januari 2009

Rondreis Cuba

30 April 2008 - 30 April 2008

Rondreis Marokko

31 Oktober 2007 - 31 Oktober 2007

Rondreis Zuid-Afrika en Namibië

09 December 2006 - 31 December 2006

Rondreis Thailand

04 Oktober 2019 - 30 Maart 1920

Een reis met een bijzonder tintje......

09 Januari 2014 - 30 November -0001

Bezochte landen

Landen bezocht: