Op naar Skye - Reisverslag uit Kyleakin, Verenigd Koninkrijk van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu Op naar Skye - Reisverslag uit Kyleakin, Verenigd Koninkrijk van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

Op naar Skye

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

17 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Kyleakin

Via the road to the Isles rijden we richting Mallaig waar we de boot naar Skye zullen nemen. Onderweg doen we eerst Glenfinnan aan. Hier staat een memoriaal en is er een oud treinviaduct te bewonderen. We parkeren en zien dat er veel mensen een paadje een heuvel op lopen. Dat doen we dus ook want het blijkt volgens een bordje een uitzichtpunt te zijn. We klauteren omhoog en bovengekomen is het genieten van het formidabele uitzicht. We fotografen het nodige waaronder ook het treinviaduct en verzuchten dat het wel jammer is dat er geen trein overheen rijdt. We dalen weer af en komen beneden een info bord tegen waarop staat dat de stoomtrein tussen 10.45 en 11.00 uur het viaduct passeert. Ships, wat nu. Nog even naar boven? Wel dat gaat mijn lief niet trekken. Hoogtes zijn niet echt aan haar besteed. Ik besluit dan maar richting een open veld te lopen waar ik mensen in afwachting van de trein zie staan. Helaas, mijn route eindigt bij een niet doorwaadbare beek waardoor het zicht op de trein niet optimaal is. We doen het ermee en ik probeer de trein zo goed als mogelijk in beeld te brengen. We rijden verder en als ik een parkplaats zie stoppen we voor een koffietje. Achter ons stopt een bus vol kakelende mensen. Ik zeg, die staat er niet voor niets. De spoorlijn loopt hier voorbij dus die wachten op de trein. En jawel, koffie nauwelijks op en daar komt het stoomblazend monster aan. Toch weer even meegepikt! We rijden de ferry op en genieten van het uitzicht. Terug bij de camper zie ik een aantal personeelsleden rond de motor staan die vlak voor mijn camper was vastgesjord. Net niet goed genoeg blijkt. De motor is onderuit gegaan en heeft langs mijn motorkap schampend het Carthago logo in zijn val meegenomen. Vele verontschuldigingen van het personeel, een naam en telefoonnummer van de insurance persoon van het bedrijf en als ik daarmee contact opneem wederom verontschuldigingen en de verzekeringen; alle te maken kosten zullen worden vergoed. Direct na het ontschepen rijden we in enkele minuten naar het Armadale castle en gardens. Daar zien we de geschiedenis van de Clan Donald die hevige gevechten leverden met de Clan MacLeods, wiens kasteel we natuurlijk ook gaan bezoeken. Wel even beide kanten van het verhaal horen nietwaar? We eindigen op een CP in Kyleakin. Prachtig uitzicht op de brug die Skye met het vaste land verbind en de Haakon pub op 100 meter die in eerste instantie uitgestorven lijkt maar, waar als we daar een hapje gaan eten, de tent inmiddels uitpuilt. Erg gezellig!