Aberdeen en verder…. - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu Aberdeen en verder…. - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

Aberdeen en verder….

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

27 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

De bus stopt vrijwel voor onze deur en een klein uurtje verder zijn we in het centrum van Aberdeen. We vinden het informatiepunt en krijgen uitleg en een plattegrond. Jammer genoeg blijkt een van de things to see; het Provost Skene house gesloten te zijn. Op de vraag of de ‘oude stad’ te voet te bereiken is of beter met de bus antwoord de dame dat het een wandeling van ongeveer 25 a 30 minuten is. Na eerst het, verder niet zo bijzondere centrum (wel veel giga shopping malls) te hebben verkent lopen we richting de ‘oude stad’. De voorlichting dame in kwestie heeft waarschijnlijk zo’n 30 jaar geleden toen ze nog jong en fit was, het parcours in een half uurtje joggend afgelegd. Wij doen er toch gauw ruim een uur over. Maar goed we komen er en bezoeken de St. Machars Cathedraal waar we enthousiast worden ontvangen en zelfs een leaflet krijgen in het Nederlands. Verder natuurlijk King’s College met zijn mooie ‘kroon’ toren. De straatjes zijn geplaveid met kinderkopjes en zo heeft het kleine oude centrum een hele authentieke sfeer.
Terug naar de nieuwe stad nemen we de bus en duiken voor een late lunch een etablissement binnen. Wat ons overigens nog wel opvalt is dat er in diverse (oude en duidelijk als zodanig herkenbare) kerkgebouwen, pubs en restaurants zijn gevestigd. Goede manier om een bestemming te geven! De volgende morgen loop ik eerst maar even naar de garage. Warempel; de wissers zijn er en lijken wel te passen. Ik reken af; een bedrag waar ik er in Nederland 4 voor koop en loop weer richting camping. Ik monteer de apparaten en kijk nog eens goed. Oeps dit zijn wissers voor een right hand driver. Nou ja, we gaan zien of het werkt.
Via de redelijk spectaculaire A93 rijden we naar onze volgende stop in de buurt van Glamis Castle. De volgende morgen bezoeken we het romantisch ogende kasteel het ouderlijk huis van de Queen mother. Hier bracht de huidige koningin Elisabeth II veel van haar jeugd door en werd in 1930 prinses Margaret geboren. We krijgen een rondleiding en vergapen ons (helaas fotograferen ten strengste verboden) aan de pracht en praal van veel kamers. Onder andere de diningroom met compleet gedekte tafel en veel zilveren sier attributen waaronder een groot zilveren zeilschip, de biljart kamer en het appartement van de Queen mother met veel familie foto’s zijn indrukwekkend. Tevreden vervolgen we onze weg naar de volgende bestemming Edinburgh. Daar gaan we de komende 3 a 4 dagen doorbrengen en hoewel we onderweg een code geel waarschuwing voor hevige regenval zagen hopen we op goed weer!

• 27 Mei 2017 - 16:47

Piet En Jeanne:

Wat een indrukwekkende kastelen op deze route. Je kunt wel zien dat the Queen het goed voor elkaar heeft. Edinburgh ook een mooie stad, geniet ervan dan doen wij het weer van de foto's, groet Piet en Jeanne