Boosteren...... - Reisverslag uit Espiche, Portugal van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu Boosteren...... - Reisverslag uit Espiche, Portugal van Hans en Jeanne - WaarBenJij.nu

Boosteren......

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jeanne

07 December 2021 | Portugal, Espiche

Ook in Portugal is men druk in de weer om iedere inwoner te voorzien van een derde prik en een griep injectie. Van Nederlandse kennissen hoorden we dat ze, desgevraagd op advies enkele locals, ook maar eens in de rij waren gaan staan bij een vaccinatie locatie. En jawel hoor na een uurtje hadden ze een derde prik te pakken. Nou dat willen wij ook wel zo zeiden we tegen elkaar. Dus maandag 22 november rijden we naar Lagoa teneinde ons te vervoegen bij het prik centrum. (In Lagos is er ook zo’n Saude maar daar is het afgeladen vol zo hebben we gezien) Na wat zoeken vinden we het wat armetierig gebouwtje waar onder een overkapping wat mensen staan te wachten. We sluiten ons maar aan en wachten af. Een beveiliger komt met enige regelmaat naar buiten en neemt dan wat wachtenden mee naar binnen. Na een kwartiertje wenkt hij ons. We willen vragen of we ook in aanmerking komen voor een prik maar ons Portugees is te roestig. Hij maant ons in een soort van wachtkamer, waar nog een 15 tal mensen zitten, op de twee nog lege stoeltjes te gaan zitten. In het volgende half uur worden er steeds wachtenden aangewezen die dan naar een balie moeten waar een en ander administratief wordt geregeld. Dan zijn wij aan de beurt. Paspoort onze Covid registratie uit Nederland wordt gekopieerd en mee moeten we naar een volgende wachtkamer. Ook hier zitten mensen gedwee te wachten. Nu hebben we ervaring met het Portugese gezondheidgebeuren (we hebben ooit eens van 18.00 uur tot 24.00 uur in een ziekenhuis op onze beurt zitten te wachten) dus er is sprake van enige herkenning. Ook hier worden wachtenden met enige regelmaat naar een volgende ruimte geroepen en dan: jawel Johannes hoor ik roepen. Hup mee met de prik juffrouw die allerlei info aan mij kwijt wil maar nauwelijks Engels spreekt. Na de nodige stemverheffing geeft ze het op en haalt er iemand bij die me informeert over het feit dat ik misschien de volgende dag wat hoofdpijn of lichte koorts kan krijgen en dat ik dan een paracetamolletje kan nemen en dat het niets verontrustend is. En of ik ook gelijk een griepprik wil. Ik leg uit dat ik die al in Nederland heb gehad maar dat moet ik wel enkele keren herhalen tot hij er genoegen mee neemt. De prik zit er in, ik krijg een bewijsje met een nummer en hup in de volgende wachtkamer waar ik, en inmiddels ook Jeanne, geacht wordt een half uur te zitten. Daar komt de Nederlandse eigenwijsheid naar boven want na een minuut of 10 piepen we er gewoon tussen uit en zijn dan al met al een uur en driekwartier verder en een booster rijker.
We hebben we sinds kort naaste buren. Het blijkt een gezinnetje waarvan de man Nederlands is en zij en kind Frans. Ze communiceren in het Engels met elkaar. De volgende dag komt zo rond 12.00 uur een ouder stel aangelopen. Het blijkt Oma en Opa te zijn. Al van afstand wordt er met name door Oma luidkeels gecommuniceerd in een combinatie van Frans en gebrekkig Engels. Waarbij het uitgangspunt is: hoe harder je praat hoe beter je wordt verstaan. Er zit op geen enkele moment een demper op. Het goede mens is duidelijk erg verguld met de situatie en zorgt sindsdien al ettelijke dagen stipt om 12.00 voor een warme lunch die onder luid gekwebbel door haar (de rest van het gezelschap komt niet aan bod) wordt genuttigd. Jeanne heeft geluk dat ze haar ultra moderne hoorapparaatjes via haar telefoon op een laag pitje kan zetten maar ik moet ongeveer mijn oordopjes gaan opzoeken.
Verder hebben we het hier prima naar onze zin. Het weer is ons goed gezind veel zon dus in de beschutting voor de Noorden wind is het goed toeven.

• 07 December 2021 - 12:39

Marjan&Marinus:

Nog eerder een booster dan wij. Hartstikke goed zeg.
    Maar dat oeverloze gewacht altijd, in Spanje idem dito.
    Wat een ellende die voor overlast zorgende buren. Met de caravan of camper kan je dan een ander plekje zoeken maar met een huisje wordt dat moeilijker.
    Geniet van jullie decembermaand en fijne kerst.
    Hoe lang blijven jullie eigenlijk in Portugal, wij zijn van plan begin februari weer te gaan.

See you
    M&M

• 07 December 2021 - 20:04

Elenes:

Goed hoor!. Ik geloof dat inmiddels al onze bekenden in Portugal geboosterd zijn. Naar wens griepprik erbij. O.a. in Silves en in Tavira. Wij konden op de avond van aankomst, net op tijd thuis, onze laatste kans griep plus pneumokokken halen en hopen dat boosteren snel vaart maakt, want corona is serieus in Zeeland op het moment. Blijf gezond!

• 09 December 2021 - 18:21

Gwen :

Eindelijk de juiste link naar jullie reisverslag gevonden ( wilde zeggen blond maar dat gaat nu niet meer op

• 17 December 2021 - 13:11

Liliane:

Hoopgevend om te lezen dat het mogelijk is om hier de derde prik te krijgen,
    ik zit zelf al een maand in Bejá, maar hier lukt het vooralsnog niet,
    mocht iemand me aanwijzingen kunnen geven, graag,
    niet alleen voor mezelf,
    er zijn hier 80 + -ers die geen Engels spreken en al in maart hun 2de vaccin gehad hebben,.. oftewel, tijd voor een booster,
    in hun en mijn eigen naam verzoek ik U/je beleefd, indien het zich voordoet, iets te laten weten,
    alvast bedankt,